Fra It strategi 2.0 til "Handleplan for it og digitale teknologier", skole
Anbefalinger fra it-strategi 2.0:
Det anbefales, at der fremadrettet løbende afsættes midler til opgradering af skolernes it-infrastruktur (netværk m.m.).
Konkret handling fra 2014 og frem: Der er opsat flere acces points på skolerne
Det anbefales, at der fremadrettet fortsat afsættes centrale midler til indkøb/udskiftning af it-hardware og it-software (herunder digitale læremidler) på skolerne. BYOD (Bring Your Own Device) er den vej udviklingen går, men da ikke alle elever har lige muligheder for at medbringe deres eget udstyr, anbefales det stadig, at der afsættes midler til skolernes indkøb/udskiftning af it-hardware, så alle børn/unge har lige mulighed for at bruge it, når de er i skole.
Konkret handling fra 2014 og frem for digitale læremidler: Skolerne har i perioden 2011 - 2017 fået del i de nationale puljemidler vedr. øget anvendelse af it i folkeskolen, hvilket har muliggjort at alle skolerne har adgang til flere digitale læringsportaler. Fælleskommunalt har man indkøbt således, at alle skoler har adgang til bl.a. Skoletube, GO-atlas,CD Ord, App-Writer og størstedelen af Gyldendals fagportaler. Derudover har en del skoler selv investeret i lokale abonnementsordninger med andre forlag.
Konkret handling fra 2014 og frem for elevhardware: Byrådet bevilliget i 2015 en anlægsbevilling på 8 mio. over tre år (2017-2019) til indkøb af elevhardware. Denne bevilling blev i 2016 suppleret med en driftsudvidelse på området fra 2017 på 3,5 mio kr. PÅ baggrund af dette har man fra og med skoleåret 2017/18 påbegyndt en udrulningscyklus, som sikrer, at alle elever i Skive Kommunale Skolevæsen har en elevdevice til rådighed.
Det anbefales at kigge nærmere på udskiftning af lærernes arbejds-pc i Skive Kommunes Skolevæsen.
Konkret handling fra 2014 og frem:En anlægsbevilling fra 2014 har muliggjort, at alle lærere har fået en pc samt iPad stillet til rådighed
Det anbefales, at der fortsat arbejdes med forskellige former for kompetenceudvikling af lærerne i forbindelse med brug af it i undervisningen i Skive Kommunes Skolevæsen.
Konkret handling fra 2014 og frem: Der udbydes løbende lokale kompetenceudviklende forløb ift. brug af it i undervisningen.
Det anbefales, at der kigges nærmere på en samlet løsning/platform, som alle lærere og elever kan tilgå i forbindelse med adgang til digitale læremidler, aflevering af opgaver, kommunikation osv. – både hjemmefra og fra skolen – uanset hvilken device, de bruger. Løsningen/platformen skal være internetbaseret.
Konkret handling fra 2014 og frem: i efteråret 2015 indgik man en aftale med firmaet EasyIQ om en Office365 løsning til alle lærere og elever. I august 2016 valgte man at indgå aftale med EasyIQ, som udbyder af Læringsplatform, som alle kommuner skal have i drift pr. august 2017. Pr. 1/8 2019 skal både skoler og dagtilbud overgå til en samlet kommunikationsplatform AULA, som vil skulle erstatte SkoleIntra.
Fra It strategi 2.0 til Handleplan for it og digitale teknologier, dagtilbud
Dagtilbudsområdets IT-strategi 2 (2012-2014) efterfølger It-strategi 1 (2008-2011), der siden 2008 har haft det formål at give daginstitutionerne et løft i forhold til implementering af IT-hardware, samt at se IT i et pædagogisk perspektiv. Således indeholdt It-strategien anskaffelser af trådløst net, hardware, videndelingssystem og kompetenceudvikling.
Målet for IT-strategi 2 (2012-2014) er at understøtte de investeringer, der hidtil er gjort på dagtilbudsområdet, således at IT’en udnyttes optimalt som en naturlig del af børnenes hverdag i daginstitutionerne. Heri ligger dels et fokus på den digitale forældrekommunikation, og dels et fortsat fokus på kompetenceudvikling.
Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi har affødt et fokus på øget digitalisering af kommunernes opgaver, lige fra sagsbehandling til nye digitale kommunikationsveje i daginstitutioner. I denne forbindelse blev der fra KL fremsat en ønsket målsætning om, at halvdelen af alle dagtilbud skal have digital forældrekommunikation i 2013 og 90 procent i 2015.
Anbefalinger for IT-strategi 2012-2014:
-
Tilkøb af et digitalt forældrekommunikationssystem med en intuitiv brugerflade, og netop derfor er Cim Mobility valgt som leverandør. Systemet er enkelt og indeholder en række løsninger, der gør hverdagen lettere for både det pædagogiske personale og forældre. En af målsætningerne har bl.a. også været, at alle skulle kunne bruge værktøjet ubesværet. Konkret handling fra 2014 og frem: Der er opsat tjek ind - tjek ud skærme i alle dagtilbud.
-
Kontinuerlig kompetenceudvikling i forhold til at koble IT til det pædagogiske arbejde. Konkret handling fra 2014 og frem: Der udbydes løbende kurser kompetenceudvikling.
-
Børnene i dagtilbuddene oplever et fagligt og socialt udviklende læringsmiljø, hvor IT er en helt naturlig del af hverdagen. Konkret handling fra 2014 og frem: Der er udpeget en it-koordinator i samtlige dagtilbud.
- Brugen af digitale enheder skal ses et supplement til at understøtte det pædagogiske arbejde. Det handler om at det enkelte dagtilbud arbejder didaktisk med at integrere de digitale læremidler med læreplanstemaerne.
- Ledelsen i dagtilbuddene har ansvaret for at sikre implementering af digitale læremidler og at det bliver en naturlig del af børns leg, læring og udvikling.
- Ledelsen har ansvaret for at facilitere personalets kompetenceudvikling,